Over mij

Met ruim 10 jaar ervaring heb ik inmiddels vele mensen geholpen op het gebied van stress, perfectionisme en zelfbeeld. Ik ben toegepast psycholoog en werk part-time als praktijkondersteuner GGZ in een huisartsenpraktijk. In 2019 heb ik mijn eigen coach- en trainingsbureau opgericht. 

Ik vind het belangrijk dat de coaching die ik bied wetenschappelijk verantwoord is en aan de hoogst mogelijke standaarden voldoet. Daarom volg ik regelmatig bijscholing, ben ik te vinden in het kwaliteitsregister van de Landelijke Vereniging POH-GGZ en geef ik regelmatig trainingen, lezingen en webinars binnen mijn vakgebied.

Lees meer over mij

Ik had te veel hooi op mijn vork genomen, te lange dagen gemaakt en werd ziek. Toen werd duidelijk dat ik cruciaal aspect miste: werkplezier!

In eerste instantie dacht ik niet meteen aan een coachtraject maar door een adviesgesprek met Silvie besefte ik me dat ik met coachgesprekken veel dieper op de problemen die ik op werk ervaarde in zou gaan én het vinden van een oplossing hoe er mee om te gaan. 

Tijdens de sessies confronteerde Silvie me met waar ik tegenaan liep en maakten we korte-lange termijn doelen. 

Al na 3 sessies over werk en het overwinnen van angst ben ik echt héél erg blij dat ik dit ben aangegaan. Dit komt doordat Silvie er echt voor je is, álles en het béste uit jou wil halen. Daarnaast maakt de uitleg vanuit psychologisch oogpunt hoe je als mens in elkaar zit én de ervaringsoefeningen dat ik de sessies als heel erg goed en prettig heb ervaren. Elke keer kwam ik echt een stapje verder. 

Ik weet nu wat ik wil en niet wil, creëer nieuwe kansen zoals een betere werkomgeving en grijp deze met beide handen aan!

Silvie, bedankt voor al je steun, advies en ook je humor om te relativeren!

Milou / Leerlingbegeleider basisonderwijs

Met ARTYWEDNESDAY @TEEUWISSE_COACHING_EN_TRAINING deel ik op instagram elke woensdag kunstfoto’s met praktische tips tegen stress. Leuk om met jou te connecten!

“Geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien.” (F. van Assisi).

Wijze woorden die me inspireren. Het stuurt aan op gedrag dat leidt naar meer rust, zelfvertrouwen en veerkracht.
Als je de worsteling aangaat met hetgeen wat je toch niet kunt beïnvloeden, zorgt dit voor nóg meer stress!

Stop met datgene te beïnvloeden waar je geen invloed op hebt, en start met zoveel mogelijk winst halen uit datgene waar je wel invloed op hebt.

Logisch! Maar... waarom trappen we dan toch telkens in die valkuil?
Door 2 factoren:
- een groot verantwoordelijkheidsgevoel; “Ik belast mijn collega’s omdat ik ziek thuis zit”
- hoge verwachtingen van je zelf en anderen; “Dit grote project mogen we echt niet mislopen!”
Herken jij jezelf hierin?

⭐️Arty Wednesday oefening: Cirkel van invloed⭐️ 
Stel jezelf eens de volgende vragen:

1.  Is er iets dat ik kan doen om de situatie op te lossen óf de negatieve gevolgen ervan te beperken?

2.  Is er iets wat ik ernaast kan doen om de situatie wat dragelijker te maken, een positief evenwicht?

Zo niet: accepteer dat het onoplosbare probleem er is en de stress die het geeft erbij hoort, wat je ook doet.
Door het accepteren ontstaat er weer ruimte tussen jou en het probleem en kun je deze energie steken in de zaken die je wél kunt beïnvloeden.

Om dat te verhelderen helpt het om jezelf telkens weer de bovenstaande 2 vragen te stellen.

.

Kunstwerk: Anoniem 9e-eeuws beeld uit India. Stelt een Jina voor, een verlicht mens. In graniet gehakt.
“Geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien.” (F. van Assisi). Wijze woorden die me inspireren. Het stuurt aan op gedrag dat leidt naar meer rust, zelfvertrouwen en veerkracht. Als je de worsteling aangaat met hetgeen wat je toch niet kunt beïnvloeden, zorgt dit voor nóg meer stress! Stop met datgene te beïnvloeden waar je geen invloed op hebt, en start met zoveel mogelijk winst halen uit datgene waar je wel invloed op hebt. Logisch! Maar... waarom trappen we dan toch telkens in die valkuil? Door 2 factoren: - een groot verantwoordelijkheidsgevoel; “Ik belast mijn collega’s omdat ik ziek thuis zit” - hoge verwachtingen van je zelf en anderen; “Dit grote project mogen we echt niet mislopen!” Herken jij jezelf hierin? ⭐️Arty Wednesday oefening: Cirkel van invloed⭐️ Stel jezelf eens de volgende vragen: 1. Is er iets dat ik kan doen om de situatie op te lossen óf de negatieve gevolgen ervan te beperken? 2. Is er iets wat ik ernaast kan doen om de situatie wat dragelijker te maken, een positief evenwicht? Zo niet: accepteer dat het onoplosbare probleem er is en de stress die het geeft erbij hoort, wat je ook doet. Door het accepteren ontstaat er weer ruimte tussen jou en het probleem en kun je deze energie steken in de zaken die je wél kunt beïnvloeden. Om dat te verhelderen helpt het om jezelf telkens weer de bovenstaande 2 vragen te stellen. . Kunstwerk: Anoniem 9e-eeuws beeld uit India. Stelt een Jina voor, een verlicht mens. In graniet gehakt.
Het winterweer de afgelopen week haalde bij velen van het innerlijke kind naar boven. We lieten ons vallen in de sneeuw, gleden met hoge vaart met de slee naar beneden en vergaten even alle zorgen van de afgelopen tijd. 

Mindfulness is inmiddels misschien een hip woord geworden en klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is het is zoiets simpels als je even helemaal verliezen in het moment en al je zintuigen met volle teugen gebruiken. 

Met deze ⭐️Arty Wednesday oefening⭐️ kom je weer even terug in het hier en nu. Het helpt je om je aandacht te richten op het nu in plaats van op te gaan in alle negatieve gedachten en gevoelens over het verleden of de toekomst.

1. Sluit je ogen en haal 10 keer rustig en diep adem, in en uit door je neus. Probeer zo langzaam mogelijk uit te ademen, tot je longen helemaal leeg zijn en merk hoe ze dan vanzelf weer volstromen.

2. Check in bij jezelf en ervaar hoe het voelt als je longen leegstromen. Merk op dat ze zich automatisch weer vullen. Merk op dat je borstkas bij elke ademhaling op en neer gaat. Merk ook op dat je schouders iets omhoog en omlaaggaan.

3. Kijk of je je gedachten kunt laten komen en gaan alsof je aan de rand van een kabbelend beekje zit en het bladeren zijn die voor je langs je voorbijstromen.

4. Knipper je ogen open en keer je bewustzijn nu ook weer naar buiten: merk tegelijkertijd je ademhaling en lichaam op. Kijk weer om je heen en ga eens al je zintuigen af. Wat zie, hoor, ruik en voel je?

Dit is een simpele oefening om je te concentreren en contact te maken met je omgeving.
Oefen er nu mee, en gebruik het ook later als je merkt dat je vastzit in je gedachten en gevoelens.

.

Kunstwerk: Peder Mørk Mønsted, ‘A winter day in the forest with an old woman and a child gathering kindling (1917).
Het winterweer de afgelopen week haalde bij velen van het innerlijke kind naar boven. We lieten ons vallen in de sneeuw, gleden met hoge vaart met de slee naar beneden en vergaten even alle zorgen van de afgelopen tijd. Mindfulness is inmiddels misschien een hip woord geworden en klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is het is zoiets simpels als je even helemaal verliezen in het moment en al je zintuigen met volle teugen gebruiken. Met deze ⭐️Arty Wednesday oefening⭐️ kom je weer even terug in het hier en nu. Het helpt je om je aandacht te richten op het nu in plaats van op te gaan in alle negatieve gedachten en gevoelens over het verleden of de toekomst. 1. Sluit je ogen en haal 10 keer rustig en diep adem, in en uit door je neus. Probeer zo langzaam mogelijk uit te ademen, tot je longen helemaal leeg zijn en merk hoe ze dan vanzelf weer volstromen. 2. Check in bij jezelf en ervaar hoe het voelt als je longen leegstromen. Merk op dat ze zich automatisch weer vullen. Merk op dat je borstkas bij elke ademhaling op en neer gaat. Merk ook op dat je schouders iets omhoog en omlaaggaan. 3. Kijk of je je gedachten kunt laten komen en gaan alsof je aan de rand van een kabbelend beekje zit en het bladeren zijn die voor je langs je voorbijstromen. 4. Knipper je ogen open en keer je bewustzijn nu ook weer naar buiten: merk tegelijkertijd je ademhaling en lichaam op. Kijk weer om je heen en ga eens al je zintuigen af. Wat zie, hoor, ruik en voel je? Dit is een simpele oefening om je te concentreren en contact te maken met je omgeving. Oefen er nu mee, en gebruik het ook later als je merkt dat je vastzit in je gedachten en gevoelens. . Kunstwerk: Peder Mørk Mønsted, ‘A winter day in the forest with an old woman and a child gathering kindling (1917).
⭐️ Arty Wednesday⭐️ The Heart of Rivers (2016) - Jaume Plensa.

Als ik deze beelden weer zie bekruipt mij onmiddellijk een warm gevoel en verschijnt een glimlach op mijn gezicht. Er komt veel samen van wat ik belangrijk vind; mensen, natuur, communicatie, esthetiek, energie, tot bloei komen. Het beeld van de menselijke figuren op hoogte met de jonge boom die ze omarmen, symboliseert voor mij persoonlijke groei.

Letters en woorden spelen in het werk van Plensa een belangrijke rol, zoals je ziet verwerkt hij taal ook letterlijk in zijn beelden. Goede communicatie bepaald voor een groot deel je succes, zowel zakelijks als privé.

We zitten in deze lockdown thuis op elkaars lip en door het digitale contact met anderen is de kans groter op miscommunicatie. 
Gebruik onderstaande 4 gouden basis-communicatieregels om assertief te communiceren:

1.  Kies de juiste tijd en plek (wacht niet te lang, maar overrompel de ander ook niet)

2.  Beschrijf iemands specifieke gedrag heel concreet en objectief

3.  Beschrijf wat voor gevoel dat gedrag van de ander je gaf

4.  Geef met een assertieve lichaamshouding exact aan welk gedrag je wél wilt en tot welk positief resultaat dat (voor jullie beiden) zal leiden

Ik hoop dat deze tips je helpen om jouw verlangens beter te kunnen uiten en je meer gehoord te voelen. Deze regels geven velen, inclusief mijzelf, een fijne concrete richtlijn zodat het makkelijker wordt om assertief te communiceren.

Doe jij dit ook? Of ben je van plan dit te gaan doen? Deel het in de comments!
⭐️ Arty Wednesday⭐️ The Heart of Rivers (2016) - Jaume Plensa. Als ik deze beelden weer zie bekruipt mij onmiddellijk een warm gevoel en verschijnt een glimlach op mijn gezicht. Er komt veel samen van wat ik belangrijk vind; mensen, natuur, communicatie, esthetiek, energie, tot bloei komen. Het beeld van de menselijke figuren op hoogte met de jonge boom die ze omarmen, symboliseert voor mij persoonlijke groei. Letters en woorden spelen in het werk van Plensa een belangrijke rol, zoals je ziet verwerkt hij taal ook letterlijk in zijn beelden. Goede communicatie bepaald voor een groot deel je succes, zowel zakelijks als privé. We zitten in deze lockdown thuis op elkaars lip en door het digitale contact met anderen is de kans groter op miscommunicatie. Gebruik onderstaande 4 gouden basis-communicatieregels om assertief te communiceren: 1. Kies de juiste tijd en plek (wacht niet te lang, maar overrompel de ander ook niet) 2. Beschrijf iemands specifieke gedrag heel concreet en objectief 3. Beschrijf wat voor gevoel dat gedrag van de ander je gaf 4. Geef met een assertieve lichaamshouding exact aan welk gedrag je wél wilt en tot welk positief resultaat dat (voor jullie beiden) zal leiden Ik hoop dat deze tips je helpen om jouw verlangens beter te kunnen uiten en je meer gehoord te voelen. Deze regels geven velen, inclusief mijzelf, een fijne concrete richtlijn zodat het makkelijker wordt om assertief te communiceren. Doe jij dit ook? Of ben je van plan dit te gaan doen? Deel het in de comments!