Omgaan met baanonzekerheid

De werkloosheid stijgt en voor wie nog wel aan het werk is, is de grens tussen werk en privé is nog nooit zo vaag geweest. Om zoveel mogelijk mensen te inspireren hoe hier in deze onzekere tijden hier mee om te gaan heb ik in de Week van de Werkstress een webinar gegeven over over balans tussen werk en privé en hoe je grip krijgt op jouw huidige werksituatie. Je krijgt inspirerende informatie en praktische tools die je helpen de balans te vinden en te behouden. Zodat je mentaal vitaal blijft, wat er ook komen gaat.

Bekijk hem hier

Omgaan met werkeloosheid 

Voor ‘Werken voor elkaar’ heb ik een Webinar gegeven over de Acceptatie & Commitment Therapy (ACT), een effectieve en verantwoorde gedragstherapie om werkzoekenden handvaten te geven om met moeilijke gevoelens en gedachten om te gaan.

Bekijk hem hier

Perfectionisme 

Voor JobOn heb ik een webinar gegeven over onzekerheid en hoe je zelfverzekerder een sollicitatiegesprek in kan gaan 

Bekijk hem hier

Ik vond het een heel waardevol webinar. Loont voor mij om even stil te staan bij waar ik me druk over maak en waarom. Het was voor mij alweer de tweede keer. Wat ik haal uit dit webinar is tools om de waan van de dag te relativeren. Ik maak me soms druk en kan best streng zijn voor mezelf. Tijdens het webinar realiseer ik me dat ik die dingen in het perspectief moet plaatsen: hoe belangrijk zijn ze in werkelijkheid? En dat ik niet te streng voor mezelf hoef te zijn.

 

David / Projectleider

De webinar vond ik heel leerzaam. Zowel direct toepasbaar als stof tot nadenken.

Ik vond het top aan de webinar dat het niet alleen maar kennis was maar ook dat we direct oefeningen deden. 

Ik geef de webinar een 8,5. Ik vond het heel fijn dat er al meteen oefeningen inzaten en dat echt was om mensen te helpen en niet perse een verkooppraatje voor jezelf.

Yoy / Maatschappelijk werker

Het inzicht dat ik meeneem uit dit webinar is om in een onrustige situatie waar je geen grip op hebt, eerst een ontspanningsoefening te doen waardoor je dichter bij jezelf komt om vervolgens duidelijk na te gaan waar je wel grip op hebt en wat je daarin kunt doen en hoe je met negatieve gedachtes kunt omgaan.

Chela / Juridisch consulent
“Geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien.” (F. van Assisi).

Wijze woorden die me inspireren. Het stuurt aan op gedrag dat leidt naar meer rust, zelfvertrouwen en veerkracht.
Als je de worsteling aangaat met hetgeen wat je toch niet kunt beïnvloeden, zorgt dit voor nóg meer stress!

Stop met datgene te beïnvloeden waar je geen invloed op hebt, en start met zoveel mogelijk winst halen uit datgene waar je wel invloed op hebt.

Logisch! Maar... waarom trappen we dan toch telkens in die valkuil?
Door 2 factoren:
- een groot verantwoordelijkheidsgevoel; “Ik belast mijn collega’s omdat ik ziek thuis zit”
- hoge verwachtingen van je zelf en anderen; “Dit grote project mogen we echt niet mislopen!”
Herken jij jezelf hierin?

⭐️Arty Wednesday oefening: Cirkel van invloed⭐️ 
Stel jezelf eens de volgende vragen:

1.  Is er iets dat ik kan doen om de situatie op te lossen óf de negatieve gevolgen ervan te beperken?

2.  Is er iets wat ik ernaast kan doen om de situatie wat dragelijker te maken, een positief evenwicht?

Zo niet: accepteer dat het onoplosbare probleem er is en de stress die het geeft erbij hoort, wat je ook doet.
Door het accepteren ontstaat er weer ruimte tussen jou en het probleem en kun je deze energie steken in de zaken die je wél kunt beïnvloeden.

Om dat te verhelderen helpt het om jezelf telkens weer de bovenstaande 2 vragen te stellen.

.

Kunstwerk: Anoniem 9e-eeuws beeld uit India. Stelt een Jina voor, een verlicht mens. In graniet gehakt.
“Geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien.” (F. van Assisi). Wijze woorden die me inspireren. Het stuurt aan op gedrag dat leidt naar meer rust, zelfvertrouwen en veerkracht. Als je de worsteling aangaat met hetgeen wat je toch niet kunt beïnvloeden, zorgt dit voor nóg meer stress! Stop met datgene te beïnvloeden waar je geen invloed op hebt, en start met zoveel mogelijk winst halen uit datgene waar je wel invloed op hebt. Logisch! Maar... waarom trappen we dan toch telkens in die valkuil? Door 2 factoren: - een groot verantwoordelijkheidsgevoel; “Ik belast mijn collega’s omdat ik ziek thuis zit” - hoge verwachtingen van je zelf en anderen; “Dit grote project mogen we echt niet mislopen!” Herken jij jezelf hierin? ⭐️Arty Wednesday oefening: Cirkel van invloed⭐️ Stel jezelf eens de volgende vragen: 1. Is er iets dat ik kan doen om de situatie op te lossen óf de negatieve gevolgen ervan te beperken? 2. Is er iets wat ik ernaast kan doen om de situatie wat dragelijker te maken, een positief evenwicht? Zo niet: accepteer dat het onoplosbare probleem er is en de stress die het geeft erbij hoort, wat je ook doet. Door het accepteren ontstaat er weer ruimte tussen jou en het probleem en kun je deze energie steken in de zaken die je wél kunt beïnvloeden. Om dat te verhelderen helpt het om jezelf telkens weer de bovenstaande 2 vragen te stellen. . Kunstwerk: Anoniem 9e-eeuws beeld uit India. Stelt een Jina voor, een verlicht mens. In graniet gehakt.
Het winterweer de afgelopen week haalde bij velen van het innerlijke kind naar boven. We lieten ons vallen in de sneeuw, gleden met hoge vaart met de slee naar beneden en vergaten even alle zorgen van de afgelopen tijd. 

Mindfulness is inmiddels misschien een hip woord geworden en klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is het is zoiets simpels als je even helemaal verliezen in het moment en al je zintuigen met volle teugen gebruiken. 

Met deze ⭐️Arty Wednesday oefening⭐️ kom je weer even terug in het hier en nu. Het helpt je om je aandacht te richten op het nu in plaats van op te gaan in alle negatieve gedachten en gevoelens over het verleden of de toekomst.

1. Sluit je ogen en haal 10 keer rustig en diep adem, in en uit door je neus. Probeer zo langzaam mogelijk uit te ademen, tot je longen helemaal leeg zijn en merk hoe ze dan vanzelf weer volstromen.

2. Check in bij jezelf en ervaar hoe het voelt als je longen leegstromen. Merk op dat ze zich automatisch weer vullen. Merk op dat je borstkas bij elke ademhaling op en neer gaat. Merk ook op dat je schouders iets omhoog en omlaaggaan.

3. Kijk of je je gedachten kunt laten komen en gaan alsof je aan de rand van een kabbelend beekje zit en het bladeren zijn die voor je langs je voorbijstromen.

4. Knipper je ogen open en keer je bewustzijn nu ook weer naar buiten: merk tegelijkertijd je ademhaling en lichaam op. Kijk weer om je heen en ga eens al je zintuigen af. Wat zie, hoor, ruik en voel je?

Dit is een simpele oefening om je te concentreren en contact te maken met je omgeving.
Oefen er nu mee, en gebruik het ook later als je merkt dat je vastzit in je gedachten en gevoelens.

.

Kunstwerk: Peder Mørk Mønsted, ‘A winter day in the forest with an old woman and a child gathering kindling (1917).
Het winterweer de afgelopen week haalde bij velen van het innerlijke kind naar boven. We lieten ons vallen in de sneeuw, gleden met hoge vaart met de slee naar beneden en vergaten even alle zorgen van de afgelopen tijd. Mindfulness is inmiddels misschien een hip woord geworden en klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is het is zoiets simpels als je even helemaal verliezen in het moment en al je zintuigen met volle teugen gebruiken. Met deze ⭐️Arty Wednesday oefening⭐️ kom je weer even terug in het hier en nu. Het helpt je om je aandacht te richten op het nu in plaats van op te gaan in alle negatieve gedachten en gevoelens over het verleden of de toekomst. 1. Sluit je ogen en haal 10 keer rustig en diep adem, in en uit door je neus. Probeer zo langzaam mogelijk uit te ademen, tot je longen helemaal leeg zijn en merk hoe ze dan vanzelf weer volstromen. 2. Check in bij jezelf en ervaar hoe het voelt als je longen leegstromen. Merk op dat ze zich automatisch weer vullen. Merk op dat je borstkas bij elke ademhaling op en neer gaat. Merk ook op dat je schouders iets omhoog en omlaaggaan. 3. Kijk of je je gedachten kunt laten komen en gaan alsof je aan de rand van een kabbelend beekje zit en het bladeren zijn die voor je langs je voorbijstromen. 4. Knipper je ogen open en keer je bewustzijn nu ook weer naar buiten: merk tegelijkertijd je ademhaling en lichaam op. Kijk weer om je heen en ga eens al je zintuigen af. Wat zie, hoor, ruik en voel je? Dit is een simpele oefening om je te concentreren en contact te maken met je omgeving. Oefen er nu mee, en gebruik het ook later als je merkt dat je vastzit in je gedachten en gevoelens. . Kunstwerk: Peder Mørk Mønsted, ‘A winter day in the forest with an old woman and a child gathering kindling (1917).