Hoe kom je verantwoord van jouw stress af?

Herken jij ook bij jezelf dat je soms niet lekker in je vel zit maar dat je nog niet precies de vinger erop kan leggen wat er aan de hand is? Je vindt het ook spannend om hulp te vragen en ervaart dit als falen. 

Het is goed om te weten dat die irritaties en concentratieproblemen waar je tegenaan loopt, niet van blijvende aard zijn. Deze klachten horen bij de stress en niet bij jou als persoon. 

Er is een belangrijk verschil tussen stress, overspannenheid en burn-out. Stress kan ons helpen in bedreigende situaties of bij het halen van doelen. Wanneer je een tijdje door omstandigheden te lang onder druk staat en alles bij elkaar meer van je vraagt dan je aankunt, raak je overbelast. Je verliest grip en krijgt klachten waardoor je jouw dagelijkse dingen minder goed kunt doenWe noemen dit overspanning. Bestaan de klachten langer dan een half jaar? En bent je vooral moe en uitgeput? Dan noemen we het een burn-out.

Afgelopen 10 jaar heb ik als toegepast psycholoog veel mensen geholpen op het gebied van stress. Ik weet daardoor wat werkt en welke fouten mensen geneigd zijn te maken als ze onbegeleid aan de slag gaan.

–> Om jouw stress aan te pakken:

1. is het allereerst noodzakelijk om een overzicht te maken van wat jouw klachten zijn en waardoor ze worden veroorzaakt. Als de werkdruk bijvoorbeeld is toegenomen door het wegvallen van een collega en je bent een perfectionist, dan stapelt het werk zich alleen maar op en kun je er van uit gaan dat het vroeg of laat misgaat. 

Een eerste veel gemaakte fout is om niet de oorzaak maar alleen de gevolgen aan te pakken. Rust nemen kan in eerste instantie de stress verminderen maar als je niet naar jezelf kijkt om je valkuilen aan te pakken, zullen je stressklachten vroeg of laat weer de kop opsteken.

De hulpvragen van cliënten die ik vaak terug zie komen gaan over perfectionisme, assertief leren communiceren en grenzen herkennen en aangeven. We kennen het allemaal dat je al over een grens bent gegaan voordat je hem voelt

2. Als je weet waardoor je stressklachten zijn ontstaan kun je beginnen met ze goed aan te pakken. Dat begint bij het onder de loep nemen van je leefstijl. Genoeg rustmomenten inbouwen, een goed slaapritme, gezond eten en drinken en dagelijks bewegen.

Een veelgemaakte andere fout die ik mensen zie maken is de neiging keihard te gaan sporten om hun hoofd leeg te maken. Sporten is natuurlijk gezond en het is bewonderenswaardig hoe sommigen zo actief aan de slag gaan. Maar door de verhoogde hartslag denkt het lichaam vervolgens dat het weer moet presteren, dus laad je niet op. Als je langere tijd last hebt van stressklachten is het aan te raden om in plaats van cardio oefeningen juist voor de wat meer langzame sporten te gaan zoals wandelen, yoga, fietsen of zwemmen. 

3. Nadat je een tijd meer rust heeft genomen door ontspannende dingen te doen kun je met coaching aan de slag om ervoor zorgen dat je ook op de langere termijn gewapend bent tegen overmatige stress. 

Natuurlijk help ik jou daar graag bij. Maak een afspraak met mij of meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks praktische tips voor het omgaan met stress.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *