10 praktische tips hoe je mentaal gezond blijft tijdens de coronacrisis

Door het virus moet iedereen zoveel mogelijk thuisblijven. Als psycholoog weet ik des te meer wat deze isolatie met een mens kan doen. Dagelijks spreek ik met patiënten én naasten over de angst, stress en onrust die het met zich meebrengt. Om van een nood een deugd te maken en mijn steentje bij te dragen, heb ik mijn kennis en ervaring gebundeld tot 10 praktisch toepasbare tips om je mentale gezondheid een boost te geven!

Advies nr 1: Limiteer je media gebruik.

Het extra checken van het nieuws leidt meestal niet tot nieuwe informatie. Wel zorgt het ervoor dat jij je steeds minder goed gaat voelen. Ook is er veel fake nieuws. Spreek aan het begin van de dag met jezelf af hoeveel tijd je gaat besteden aan het kijken van het nieuws. Een uurtje per dag is echt al voldoende. Zorg ervoor dat je betrouwbare bronnen raadpleegt, zoals de persconferenties vanuit de overheid en de informatie op de site van het RIVM.

Advies nr 2: Probeer zoveel mogelijk een vast dag- en nacht ritme vast te houden. 

Probeer vroeg op te staan en ga op tijd weer naar bed. Zo krijg je voldoende daglicht binnen wat je meer energie geeft. 

Advies nr 3: Onderhoud je sociale contacten. 

We zijn van nature sociale dieren en hebben behoefte aan contact. ‘Menselijk contact is bijna net zo essentieel als water of voedsel. Vooral in tijden van onzekerheid, angst en stress is de interactie met mensen onontbeerlijk. Andere mensen vormen een buffer tegen de werkelijkheid, we voelen ons veilig in een groep.’ Plan dus bel- of beeldbel afspraken of kom samen in een groep skype. Zorg er dan wel voor dat je het dan niet alleen over het Corona virus hebt. 

Advies nr 4: Blijf bewegen. 

Dit helpt je jouw mentale gezondheid goed te houden. Zoek een workout uit die je thuis kunt doen, yoga oefeningen of maak een mooie wandeling in de natuur. Motiveer jezelf door kleine haalbare doelen te stellen. Door vaker 10 minuten yoga te doen doordeweeks heb je meer succeservaringen die een goed gevoel geven en een boost geven om verder te gaan.

Advies nr 5: Zorg voor een goede dag invulling.

Plan activiteiten. Vindt een goede balans tussen nuttige dingen (klussen of een eenzame tante bellen) en dingen die je leuk vindt (spelen met je huisdier, wat lekkers drinken en kaarsen opsteken). 

Advies nr 6: Doe oefeningen om beter met je angst om te gaan. 

Het kan hierbij helpen om dagelijks een mindfulness oefening te doen via een app op je telefoon of website op je computer of iPad. Verder kan het helpen de gedachtes van je af te schrijven en uit te dagen zodat je meer rationele, realistische gedachten kunt vormen. Dit kun je doen aan de hand van deze oefening en dan jouw angstige gedachtes uit te dagen door de volgende uitdaagvragen te gebruiken. Voor meer tips voor het beter leren omgaan van angst en paniek kun je www.thuisarts.nl raadplegen. 

Advies nr 7: Productiever en effectiever thuiswerken

Start de dag, als je kan, met een videocall waarin iedereen even deelt hoe het met ze gaat. Prioriteer daarna voor jezelf wat er vandaag echt gedaan moet worden en begin daar je werkzaamheden mee. Neem de Eisenhower matrix hierin als leidraad. Neem in ieder geval elke 1,5 uur een pauze (zet een alarm). 

Advies nr 8: Positieve ervaringen registreren 

Schrijf het dagelijks op nadat een stap of doel je is gelukt of wanneer iets je blij maakte. Het doel van het bijhouden van dit zogeheten ‘witboek’ is dat het je leert om positief en concreet te denken in plaats van negatief en algemeen. Dit verbetert je stemming en vergroot je zelfvertrouwen.

Advies nr 9: Vier je successen! 

Beloon jezelf nadat je in een stap bent geslaagd of je doel hebt bereikt. Hiermee wordt duidelijk zichtbaar wat er goed gaat, je leert van zaken die minder goed gingen en het geeft je een trots gevoel. 

Advies nr 10: Behoefte aan meer adviezen?

Bekijk The Crisis Kit van voor meer inspiratie. Het bevat vijf van de meest relevante, wetenschappelijk onderbouwde tools om anderen te helpen bij het navigeren door turbulentie en onzekerheid. Het betaat uit tools voor het omgaan met oncontroleerbare omstandigheden, ongewenste gevoelens en gedachten en het vergroten van jouw tolerantie en veerkracht.

Met deze tips kun je dan met een voldaan gevoel de dag afsluiten. Deel deze tips met vrienden en familie en zorg goed voor jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *